Att mäta framgång med träning,

Som de flesta vet är jag en galen träningskvinna, som aktivt tränar minst 60 minuter 6-7 dagar i veckan. Det som jag nu satt och funderade över när jag käkade lite lunch och läste runt på dylika bloggar är hur dålig syn folk har på hur det ska mäta sin framgång. 
 
Jag skulle vilja säga att 90% mäter sin framgång genom att kolla på vågen (Jag gjorde det med) tills man faktiskt får den smällen i huvudet som säger "Vafan gör du?" vågen är bara ett nummer, ett nummer som enbart du bör veta. 
 
Jag skulle vilja påstå att folk är beroende av vågen då det inte har en insyn i att muskler väger mer än fett (VA?!, roni). Om du själv vet att du har ätit hälsosamt och tränat mer än vanligt, men gått upp 5 hg ska du då låta  detta förståra hela din dag samt radera allt det hårda arbete/engagemang du lagt ner? All den ilskan för 5 hg? 
 
När jag läser bloggar om tjejer som precis ska börja träna eller leva mer hälsosamt, så är det ganska tufft för dem. Många tjejer är så jävla fixerade vid något ideal nummer som de hoppas kunna uppnå, och när man är så sjukt fixead vi nummer, så glömmer man snabbt bort att känna sig stolt över sig själv, stolt över att man gått upp tidigare 4 dagar i veckan för att hinna träna, stolt över att man har sagt nej till en extra omgång bröd, stolt över att man dragit ner på vin, cigg, godis etc. All denna stolthet försvinner för man är bara fixerad över vad nummret på vågen kommer att säga idag, imorgon, nästadag osv. 
 
Men jag menar även såhär, mina fina damer. Jag själv älskar att ha denna lena slanka siluett, jag var också glad över att jag gick ner en 2-3 oönskade kilon, men att ställa sig på vågen varje morgon och kväll, är inte normalt och det är något man MÅSTE sluta med. 
 
Vägning ska vara ett av många alternativ till att mäta dina framsteg, som nämnt ovan beroende på vart du är i din fas med träningen, är det inte alls ovanligt att du går upp i vikt då du bygger muskler. Nedan så kommer jag dela med mig av de mättekniker jag tycker är bra att fokusera på!
 
1. Ta ett före och efter kort! 
 
2. MÄT! Mät över bröst, lår, midja, armar och höfter, cm är viktigare än kg...
 
3. Räkna ut ditt body fat. Det finns sådanna små fina verktyg som man mäter kroppsfettet med (jag äger själv ingen :( ) Annars finns det många andra allterntiv till att räkna ut det, bara googla. 
 
4. Kolla hur du känner, sover du bättre? Lugnare? har du mer energi? Känslan av att vara mer positiv och lycklig? 
 
5. Hur ser din hy ut? Precis som för en rökare som har lite mer grå hy och när hen slutar blir den finare. Ifall du äter mer varierande och hälsosamt kommer du även märka att din hudon ändras. 
 
Och mitt sista mätinstrument (som jag använder varje dag)
 
6. Träningen, det lättaste sättet att mäta framgång är oftast genom din träning. Snabbare, starkare och smidigare. Hur många armhävningar kan du göra? Hur långt kan du springa? Vilka vikter använder du idag? 
 
Jag arbetar efter schema, jag har ett fit test schema som jag för 1 gång var 3 vecka. För att mäta mina framsteg i vad jag har blivit bättre på! 
 
Bilden är ifrån en av mina favoritbrudar som jag följer på instagram, hon är inspirationskälla nr 1. Här ser ni även makten av muskler, vill du hellre väga 56 än 62 när du ser bilderna? 


Anonym

(Y)

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: